expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday 13 March 2012

ilham dari dalam bas

'Demmit! ko jalan tadi tu taleh ta lari2 ke??' Jerit Suria kepada dia yg tgh beratur na bayar air sejuk 100 plus itu.
'Ouh,sorilah sesangat..tadi na cepat gi kelas....mintak maaf yaa' Iman buat muka macam ikhlas..
'Ahhh..kau!tau ta baju ni aku beli mahal! ko sukati je rosakkan'

eleh,baju camtu,kt bundle melambak kut...Iman merungut dlm hati..
'Yelah.Tau baju kau mahal.Ye aku paham..tapi tayah lah na wat bising kt sini' Muka bengang Iman da muncul..

'Weh,apa bising2 ni??' suara sorang lelaki dari arah belakang Iman timbul tetiba.
Drama swasta kah ini?? Iman rasa na angkat kaki je bila suria da berdiri sengih2 sensorg di depannya. 

'Ehh,ashraff..mana ada pape..kite bising sangat ke??ahahaha' Suria wat suara cam comey2 siket.
Asraff pandang Iman. 'Ouh,kau ni budak art eh??student prof mawi??'

Uihh..CIA ke mamat ni??? Iman wat muka blank habis..
'Tape lah.Weh Suria dah lah..kat sini org na makan..bukan na dgr suara kau terpekik kat sini..'
 Asraff meneruskan langkah ke meja port biasa dia,Adam dan Faiz.

Sebetulnya,Ashraff ingin terus melangkah ke situ.Tapi dia terlihat adegan drama si Suria memarahi budak pompuan tu.Aura dkt situ da mcm time tentera Sauron nak takluk middle-earth..scary habess..Pakaian je cam pompuan melayu terakhir still ada aura membunuh.
So, nak lah jadi pengaman dia pun join the drama.

Suria,da melangkah pergi dgn muka bengang sbb Ashraff marah dia.Iman lega.Ta payah lah dia na bukak silat ke menda.Haha.Iman pusing ngadap Asraff.Hati dia senang.

'Thanks bro!' Iman jerit kuat2 dan berlalu pergi dgn happy nya.Ashraff yg tgh minum air tersedak-sedak.

*****
Since then,Iman dan Ashraff berkawan. Macam mana??Well,Iman ni kan student Prof Mawi..it turns out yg Asraff ni adik ipar prof..so cam tu lah..haha

*****
'Weh,dude! aku na mintak tolong kau bole ta??' Ashraff cakap bunyik cam desperate gila..
'Menda kau ni..Dtg tetiba ta kasi salam pun! Aku tapak kau kang! Buat tekejut aku jaa' mana taknya..Iman duduk di tebing tu sensorg melayan perasaan..tetiba muncul suara sumbang niyh.

'Haha,sori lah weyh! aku...ermm..aku......' kelu lah pulakk
'Cakap je lahh...na wat saspen baik tayah..' Iman bengang..
'Ok.Ko jgn marah tau! Aku mintak ni antara idup dan mati dude.' Ashraff wat muka seposen.
'Yelah bhaii,tade mane aku mara..just spill ok?'

'Aku na kau jadi model aku...bole??' Ashraff pandang rumput..
Pffftttt....tekejut Iman dgr..
'Menda??kau na aku jadi model kau???Apahal pulak ni???' nada suara Iman macam budak kecik jumpa lipas..marah takut2..
Ashraff un terkejut dgr nada Iman.Dia ingatkan Iman na baham dia tadi.Ni suma pasal exam akhir sem ni lah.Ntah pape prof Taqim suro tangkap gamba pompuan..Dess.

'Jgn lah kau pikir menda..Bagi aku kau ni unik doe..Kau je lah yg aku nmpak bebaju kurung pastu pakai sneakers.Macam ayu tp at the same time kau keras....Aku puji ni kau jangan na perasan pulak..' Ashraff tambah ayat last tu cepat2.

Iman senyap.'Kfine,pape jelah.Nanti kau text aku'
'So, ko setuju lah ni.....Kan Iman???' Ashraff jerit sikit sebab Iman da jalan jauhh...

*****
'Asal ko lambat Iman?Berjanggut aku tunggu kau' Ashraff membetulkan sikit lens kameranya.
'Ahhh,kau..kecoh la.Aku ada hal sikit tadi..' Iman buat muka dono.
'Weh,ko pakai apa kt mulut kau tu???' Ashraff pelik tgok mulut Iman yg selama ni tada benda asing..tetiba hari ni dipulun dgn lipbalm kaler pink.

'A..a.ooooo......ni??' cepat2 Iman sapu tisu.
'Tade pape.Tadi bibir aku kering doe! Kang rosak gamba kau!' respon Iman.Agresif.
'Ye pun,jgn lah na mara aku...Ntahpape lah kau ni..' bengang ashraff.

Gamba yg Asraff amik itu Iman tatap.Tade lah menda sgt pun.Just dye duduk termenung atas krusi taman.Shot tu pun dari belakang.Kemas.

'Ko tataplah puas2 gamba tu.Tapayah puji aku..Hahaha' seloroh ashraff.
'Menda lah kau ni.Kalau ta kerana model dia...mana jadi gamba ni..' Iman tanak kalah.
'Memanglah, model tu ta tunjuk muka..tu yg jadi' gelak kuat ashraff.
'Bengong!' Iman jeling Ashraff

*****
'Awak ni Ashraff ye??' gadis ayu itu menegur ashraff yg menunggu di bangku taman yg sama dulu.
'Ye...Ni sapa??Kawan Iman eh??' pelik Ashraff tengok.Patutnya Iman yg dtg sbb dia da text Iman arini dia kena jd model lagi..

Bunyik ringtone Ashraff menyemakkan suasana...Uihh,Iman ni..
'Assalamualaikum bro! Aku ada hal lah.So,taleh join kau lah hari ni.Budak tu Mimi.Aku suro dia ganti aku...lagipun she wears sneakers and baju kurung too.Kbai' Iman off cepat2.

Really? Ashraff pandang Mimi.She is wearing jeans and heels lah Iman.

*****
'Saya mintak maaflah kalau saya ta tepati citarasa awak..Iman yg mintak saya dtg ni..Sorilah ye awak.' Mimi tau sbb Ashraff ta amik gamba.Iman ada bagitau ashraff amik gamba dia pakai baju kurung..
'Tapelah Mimi..lgpun gamba second ni ta penting sangat..'

Asraff renung wallpaper fon dia. 

*****
'Woi! Kau pegi mana doe??Kau gila eh skip kelas sampai seminggu???' Iman berdiri sebelah Asraff dkt tepi tebing port diorg lepak.
'Aku tanya Adam ngan Faiz..diorang cam hampeh.Tanak respon pun..' Iman slow kan tone sbb dia tgok Ashraff senyap..

'Iman, aku na tanya ni.Kau jgn mara eh...?' 
Iman yg berterusan na membebel terdiam dgr Ashraff tetiba serius..Iman angguk je.

'Sepanjang seminggu aku tade ni...kau ada rasa pape ta??Kau ada rasa restless ta??' Ashraff pandang Iman..
'Kejadah kau ni bro?Kau sihat ta??' Iman na ceriakan suasana yg tetiba sepi..

'Iman,jawab je lahh...' Ashraff ucap bengang.
'Ntah....kau???' Iman guna reverse psychology..

'Betul kau na tahu??' Ashraf mcm ta hesitate na bagitau..
'Aku hilang seminggu ni sebab kepala aku kusut.Aku balik umah...still ta tenteram.Aku dok tgok fon aku sepanjang hari..Gila aku ni kan??Kau na tau apa ada kt fon aku???' Ashraff benti jap amik nafas..

'Ni...' Ashraff tunjuk gamba sorg pompuan duduk dkt bangku taman termenung..
Iman na gelak pun ada..Haha

'K, turn aku....Na tau tak kenapa aku hanta Mimi kat kau dulu???' Iman sengih.
Ashraff bengang lak tetiba.Siap ada turn...

'Sbb aku tau, aku da nak terjatuh dulu.Chopp!! Bukan dah nak....dah memang..Hahaha..Aku terjatuh dkt kau...'

Ashraff stare in disbelief..haha
'And sekarang ni aku terjatuh dan aku rasa la...mungkin ada kut org na sambut aku....' Iman senyum2..

'By the way,seminggu aku dok umah tu kan..aku da cakap kt mak aku...Aku na datang umah kau...Bole Nur Iman???' Ahsraff tanya.
'Kalau bole pasni....ta bole lah kau pggil aku bro lagi'
'Pasni panggil abang ye Nur Iman...'

Iman sengih,Ashraff pun sengih

*****
THE END

Credits to firdaus sbb aku panggil dia bro..

ntahpapela aku ni.


1 comment:

ShuhadAk♥ said...

hahaha !!! nadia !!! i lap lap lah u punye story ^ comell sgt. sempoii.. :D